Konkurs Wiedzy o Mediach to wspólna inicjatywa kilkunastu ośrodków uniwersyteckich kształcących w zakresie dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Adresatem konkursu są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych.
Przystąp do konkursu: napisz esej, stwórz film, fotoreportaż lub fotokast na jeden z podanych tematów, a następnie sprawdź swe umiejętności i wiedzę podczas testu na etapie okręgowym i na etapie centralnym.
Konkurs składa się z trzech etapów:
• Etap pierwszy – polega na przesłaniu pracy na jeden z poniższych tematów:
1. OBRAZ MOJEGO POKOLENIA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
2. DZIENNIKARZ – IDOL, CELEBRYTA, AUTORYTET?
3.DZIENNIKARZ – ZAWÓD CZY POWOŁANIE?
4. MEDIA ŁĄCZĄ CZY DZIELĄ POKOLENIA?
5. ŻYCIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ W MEDIACH
Praca może być wykonana w formie eseju (do 8000 znaków), krótkiego filmu (do 10 min.), nagrania audio, fotoreportażu lub fotokastu.
Zgłoszenia dokonywane przez szkoły przyjmowane są do 26 września 2014 r., zaś gotowe
prace konkursowe należy przesłać do 31 października br.. Liczy się poprawność merytoryczna pracy, oryginalność, pomysłowość ujęcia tematu oraz umiejętność wyrażania własnej oceny poruszanego zagadnienia.
• Etap drugi – okręgowy – odbywa się 12 grudnia 2014 r. w kilkunastu uczelniach na terenie kraju. Polega na rozwiązaniu wspólnego dla wszystkich testu z zakresu wiedzy o mediach. Poniżej podajemy przydatną literaturę:
Program:
System medialny. Struktura i zasady działania
Komunikowanie społeczne. Rozwój środków, form i modeli komunikowania
Kalendarium rozwoju mediów
Społeczeństwo informacyjne
Informacyjna, edukacyjna i rozrywkowa rola mediów
Regulacje prawne i polityka medialna w Polsce po 1989 r.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Rynek mediów w Polsce po 1989 r. (prasa ogólnokrajowa i regionalna, radio, telewizja, Internet)
Wybrani dziennikarze w Polsce na przełomie wieków
Agencje informacyjne i prasa na świecie
Gatunki dziennikarskie (prasowe, radiowe, telewizyjne i internetowe)
Literatura:
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012
A. Briggs, P. Burke, Społeczna historia mediów; od Guttenberga do Internetu, Warszawa 2010, rozdziały V-VIII
L. Gorman, D McLean, Media i społeczeństwo; wprowadzenie historyczne, Kraków 2010
Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa-Bielsko Biała 2010, rozdziały I-IV
Polski system medialny 1989-2011, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Kraków 2013
T. Mielczarek, Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teoprie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2004, część I
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie, teoria, praktyka, język, Warszawa 2009
Z. Bajka, Historia mediów, Kraków 2008
• Etap trzeci – centralny – odbywa się 20-21 marca 2015 r. w Warszawie. Jego zadaniem jest wyłonienie i nagrodzenie laureatów (program i literatura – jak wyżej)