Współczesne media intrygują, dziwią, oburzają – często jednak powodem takiego stanu rzeczy jest brak rzetelnej wiedzy o ich funkcjonowaniu, historii i ewolucji, współczesnej strukturze i mechanizmach działania. Organizatorzy Olimpiady pragną wyjść naprzeciw temu zjawisku i zachęcić społeczeństwo, a zwłaszcza ludzi młodych, do zainteresowania się tym jednym z elementów otaczającej nas rzeczywistości. Efektem tego jest inicjatywa zorganizowania interdyscyplinarnej Olimpiady Wiedzy o Mediach, którego celem jest popularyzacja wiedzy z zakresu nauki o mediach oraz promocja edukacji medialnej. W Olimpiadzie organizowanej przez Instytut Dziennikarstwa na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych wraz z 15 innymi uczelniami na terenie całego kraju nagrodami są indeksy dla laureatów – uczniów klas maturalnych oraz staże i cenne nagrody rzeczowe ufundowane przez sponsora dla wszystkich laureatów Olimpiady.
Przystąp do olimpiady: napisz esej, stwórz film, fotoreportaż lub fotokast na jeden z podanych tematów, a następnie sprawdź swe umiejętności i wiedzę podczas testu na etapie okręgowym i na etapie centralnym.
Interdyscyplinarna Olimpiada Wiedzy o Mediach to wspólna inicjatywa kilkunastu ośrodków uniwersyteckich kształcących w zakresie dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Adresatem konkursu są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych.
Organizatorem Olimpiady w województwie wielkopolskim jest Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
XI EDYCJA OLIMPIADY (2024/2025) SKŁADA SIĘ Z TRZECH ETAPÓW:
• Etap pierwszy – rejestracja uczestników poprzez formularz dostępny na stronie https://owm.edu.pl/rejestracja/ (do 29 października 2024) oraz przesłanie pracy na jeden z poniższych tematów:
- Dziennikarstwo a ekologia.
- Jak widzą nas inni? Polska w mediach zagranicznych.
- Nowoczesny dziennikarz – czyli jaki?
- Lokalność i globalność we współczesnych mediach.
- Gra wideo jako medium.
Praca może być wykonana w formie eseju (do 8000 znaków), krótkiego filmu (do 10 min.), nagrania audio, fotoreportażu lub fotokastu.
UWAGA
Gotowe prace konkursowe należy przesłać na adres Komitetu Okręgowego w Poznaniu: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 5, 61-614 Poznań, z dopiskiem – Olimpiada Wiedzy o Mediach (B. Secler) do 12 listopada 2024 r. (decyduje data stempla pocztowego).
Przy ocenie pracy liczy się jej poprawność merytoryczna , oryginalność, pomysłowość ujęcia tematu oraz umiejętność wyrażania własnej oceny poruszanego zagadnienia.
Do pracy należy dołączyć wypełnione załączniki 1-4 dostępne w zakładce „Do pobrania”
Ogłoszenie wyników I etapu nastąpi 22 listopada 2024 r. (lista osób zakwalifikowanych do II etapu zostanie opublikowana na niniejszej stronie w zakładce „Aktualności”).
• Etap drugi – okręgowy – odbędzie się 13 grudnia 2024 r. Zawody okręgowe polegają na rozwiązaniu wspólnego dla wszystkich testu z zakresu wiedzy o mediach (przykładowe testy z lat ubiegłych dostępne są w zakładce „Do pobrania”). Poniżej podajemy przydatną literaturę:
Program
- System medialny. Struktura i zasady działania
- Komunikowanie społeczne. Rozwój środków, form i modeli komunikowania
- Kalendarium rozwoju mediów
- Społeczeństwo informacyjne
- Informacyjna, edukacyjna i rozrywkowa rola mediów
- Regulacje prawne i polityka medialna w Polsce po 1989 r.
- Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
- Rynek mediów w Polsce po 1989 r. (prasa ogólnokrajowa i regionalna, radio, telewizja, Internet)
- Wybrani dziennikarze w Polsce na przełomie wieków
- Agencje informacyjne i prasa na świecie
- Gatunki dziennikarskie (prasowe, radiowe, telewizyjne i internetowe)
- Język we współczesnych mediach
- Dziennikarstwo obywatelskie
Literatura
- Chałubińska Jentkiewicz K., Nowikowska M., Prawo mediów, Warszawa 2022.
- Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.
- Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Kielce 2018.
- E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
- Goban-Klas T., Powstanie i rozwój mediów: od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2003.
- Hermanowski M., Radiofonia w Polsce. Zarys dziejów, Poznań 2018.
- Loewe I., Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018.
- Mielczarek T., W analogowym świecie. Zarys dziejów telewizji w Polsce w latach 1989-2013, Kielce 2015.
- Mielczarek T., Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości, Kraków 2018.
- Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
- Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa-Bielsko Biała 2010 (rozdz. I-IV).
- Portale internetowe Press.pl oraz Wirtualnemedia.pl (informacje o bieżących, ważnych wydarzeniach ze świata mediów).
• Etap trzeci – centralny – odbędzie się 21-22 marca 2025 r. w Warszawie.
W zawodach centralnych obowiązuje ten sam program i ta sama literatura co w zawodach okręgowych.